You can learn to surf

By | 14 februari 2016
mindfulness_poster_UK

Iedere dag gaan er vele gedachten door mijn hoofd: "Hoeveel koolhydraten ga ik eten?", "Wat ga ik straks doen?", "Heb ik al insuline gespoten?", "Heb ik nu een lage bloedsuiker?". Iemand vertelde mij dat mindfulness zou kunnen helpen om goed met gedachtes om te gaan. Ik ben direct opzoek gegaan wat dit inhield en waar ik kennis kon maken met mindfulness. Eerder heb ik de tip gekregen om yoga te doen, dat was niets voor mij. Mindfulness lijkt meer bij mij te passen.

Vorige maand kreeg ik de tip om mij te verdiepen in mindfulness. Dit zou mij goed kunnen doen hoorde ik. Ik was nieuwsgierig en ben dezelfde avond nog opzoek gegaan naar meer informatie. Ik vond het namelijk nogal zweverig klinken. 

In de agenda van DVN had ik eerder een kennismakingsworkshop  "mindfulness bij diabetes" zien staan, maar verder had ik daar niet naar gekeken. Opnieuw pakte ik de agenda erbij, las de inleidende tekst, raakte geïnteresseerd en meldde mij aan voor de workshop. Drie dagen na de aanmelding zat ik in een ruimte met een trainster en zes andere personen met diabetes, zowel type 1 als 2.

Allereerst stelde de trainster zich voor. Ook de trainster had al een aantal jaar diabetes type 1, wat fijn! Zij weet dus als geen ander wat er omgaat in het hoofd van een diabeet. Na het voorstellen deden wij een oefening. Mindfulness gaat om doelbewust aandacht geven aan wat je doet (in het hier en nu), zonder oordelen. De oefening was één van de mindfulness oefeningen die in de 8-weekse mindfulness cursus ook gedaan wordt. Wij moesten ontspannen op onze stoel zitten en bewust worden van het lichaam. Van de tenen naar het gezicht gingen wij alles af hoe het aanvoelde met de ogen gesloten, bodyscan genoemd. De trainster vertelde met een vriendelijke/rustige stem waar wij op moesten letten. Ik kreeg hartkloppingen. (Oh jeej! Kan ik niet ontspannen? Waarom?!) Na de oefening gaf ik dit gevoel aan en de trainster kwam hier later in de workshop op terug.

Na de oefening werd een voorstelrondje gedaan. Wie ben je? Welk type en hoelang heb je diabetes? Waarom ben je hier? Dit waren interessante vragen. Nu merkte ik dat ik niet de enige ben die het lastig vind om met het drukke verkeer aan gedachten om te gaan. Ik vond ook herkenning in andere. Een aantal mensen noemde dat zij het hebben van controle, maar ook perfectionistisch, zijn belangrijk vinden. Ik heb dit ook. Meerdere keren per dag ben ik door de diabetes vooruit aan het denken:

  • Wat ga ik straks doen?
  • Wat ga ik straks eten?
  • Hoeveel ga ik spuiten?
  • Hoeveel heb ik eerder gespoten?
  • Wat heb ik eerder gegeten?
  • Hoeveel koolhydraten is de maaltijd/tussendoortje?
  • Hoe voel ik mij?

Maar ik ben niet de enige die dit denkt. En ik ben ook niet de enige die het vooruitdenken meeneemt in dagelijkse dingen buiten de diabetes. Bij een aantal mensen kwam dit ook naar voren in het werk vertelde zij. Ook ik heb graag de controle over werkzaamheden op het werk. Nu ik daarover nadenk is dat niet gek en hoort dat bij mij. Het moet alleen niet te erg worden natuurlijk. Ik vertelde kort wat ik de afgelopen jaren heb meegemaakt. De trainster gaf aan waarom het niet raar was om hartkloppingen te krijgen tijdens een ontspanningsoefening. Maar de hartkloppingen mochten er zijn vertelde zij mij. Ik moest mij niet druk gaan maken en de hartkloppingen niet proberen te stoppen, want daar heb ik weinig/geen invloed op en gaat vanzelf weer weg. Interessante opmerking, en ik denk er nog vaak aan terug als ik weer druk in mijn lichaam voel. "Het mag er zijn en gaat vanzelf weer weg". Vervolgens hebben wij nog twee oefeningen gedaan. De oefeningen werden yoga genoemd, maar ik vond dit anders dan de yoga-oefeningen die ik eerder had gedaan. Je bent meer bezig met het bewust worden van je lichaam, aanvoelen hoe je je voelt en de aandacht richten op wat je aan het doen bent.

Na de oefeningen die ook voorkomen bij een "gewone" mindfulness cursus hebben wij het ook nog uitgebreid gehad over mindfulness bij diabetes. Veel moeten en alles zo goed mogelijk proberen te doen kwam naar voren. Voor iedereen was dit wel herkenbaar, voor de ene iets minder dan de ander.

Wanneer kan mindfulness bij diabetes je helpen: (uit de folder Mindfulness bij diabetes)

  • Je ervaart diabetes vaak als een eenzame worsteling;
  • Het lukt je maar moeilijk om je waardes goed te houden;
  • Je neemt je telkens voor om nog beter je best te doen, maar vervalt gauw in 'oud gedrag';
  • Je hebt last van schuldgevoel, schaamte, stress en piekeren over de toekomst.

De volgende training is helaas pas over 3 maanden. Ik denk er nog over na om dit te gaan doen. Wel heb ik een boek gekocht over mindfulness. Fijn om te lezen voor het slapengaan. Telefoon weg, geen tv of andere beelden, maar rustig in slaap vallen met een boek. En/of schrijf ik gedachten op die mij die dag bezig hebben gehouden, ook een stukje mindfulness.

Een mooie quote die ik heb onthouden van de mindfulness workshop is: You can't stop the waves, but you can learn to surf. Het surfen op de positieve en negatieve gebeurtenissen leer je onder andere door mindfulness.

Eén keer per maand wordt de 2,5 uur durende kennismakingsworkshop ('s avonds) gegeven in Den Haag. Wil je meer informatie? Mail naar diabetesweetjes@outlook.com en ik stuur je graag de gegevens die je nodig hebt om ook een kennismakingsworkshop bij te kunnen wonen.

2 thoughts on “You can learn to surf

  1. Ineke

    Mooie quote (die over dat surfen), lijkt veel op “go with the flow”. Gebeurtenissen verander je niet, alleen hoe JIJ ermee omgaat!

    Reply
    1. Megan Post author

      Lijkt inderdaad op Go with the flow! Daar had ik nog niet aan gedacht.

      Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*