Srprs.me verrassingsreis

By | 19 januari 2016

Een aantal maanden geleden besloot ik samen met twee studiegenoten, Danja en Jacqueline, om een reis te boeken waarvan wij de bestemming niet wisten. Dit wilde ik van mijn denkbeeldige bucketlist strepen: Met een tas/koffer op het vliegveld staan zonder dat je van te voren weet waar je heen gaat. Wij hadden zelf de datum en de reisduur gekozen. 28 tot en met 30 december, drie dagen. We wisten dat we in een hostel terecht zouden komen, de vlucht tussen één en zes uur zou duren, het was mogelijk te vliegen vanaf Schiphol, Rotterdam of Eindhoven, het is een veilige bestemming, reizen met ID-kaart is mogelijk en we mogen handbagage meenemen. Maandag 28 december 2015 om half twaalf 's ochtends, twee uur voor de vlucht ging, wisten we waar onze reis naartoe ging. Een week van te voren wisten we van welk vliegveld we vertrokken, hoe laat we op het vliegveld moesten zijn en het weerbericht voor de komende dagen. In deze blog beschrijf ik de drie srprs.me-dagen.

De reis gaat naar... WROCLAW, POLEN! Na de boeking bij Srprs.me in oktober wisten we eindelijk op Eindhoven Airport waar we heen gingen. We vlogen met Wizzair, prima (Hongaarse) maatschappij. De vlucht duurde iets langer dan een uur, dat was zo om. Op de luchthaven een gratis plattegrond gescoord, geld gepind (zloty) en vervolgens in een bus gestapt. In de bus raakte Danja aan de praat met een Poolse vrouw. Zij heeft ons na de busreis van 30 minuten voor het grootste gedeelte door het centrum van Wroclaw naar ons hostel geleid. De vrouw gaf ons een korte privétour en wij kregen direct een goede indruk van de stad. Rond vijf uur kwamen wij aan in het hostel, genaamd Grampa's hostel. Na een rondleiding en onze bedden te hebben uitgekozen meette ik mijn bloedsuiker, 2.9. Ik moest eerst even rustig aandoen en wat eten.

Rond zes uur zijn we naar de supermarkt naast het hostel gegaan voor sinaasappelsap voor mij en wat lekkers voor ons allen. Daarna doorgegaan naar een restaurant die het hostel ons aanraadde, Kurna Chata. Typisch poolse gerechten, met een Engelse vertaling erbij wist ik nog steeds niet echt wat ik besteld had. "Grilled pork chuck with fried potatoes and salads".. Ik verwachtte: een karbonade (pork chop, chuck was vast een typfout..) met gebakken aardappeltjes en een salade. Wat ik kreeg is hierboven op de foto te zien: gekookte eieren van aardappelen, augurkjes, rode bietjes en draadjesvlees van een varken - dit is de beste omschrijving denk ik. Danja had een gefrituurde hele(!) camembert met patat en salade. Jacqueline kip met gesmolten kaas, patat en een salade. Aparte gerechten dus! Danja en Jacqueline kozen voor bier en ik voor een wijntje. In het restaurant hebben we zo'n 2,5 uur gezeten: het was gezellig, druk en we werden niet "weggekeken", top!! En dat voor nog geen 10 euro per persoon. Daarna zijn we gaan wandelen door het centrum van Wroclaw en hebben we al veel gezien. Rond half elf waren we terug in het hostel en hebben we plannen voor de volgende dag gemaakt door op internet te zoeken must-do's in Wroclaw. We spraken af dat wij vroeg op zouden staan om onze enige hele dag in Wroclaw zo veel mogelijk te kunnen zien.

We lagen in een kamer voor 8 personen, 2 bedden waren leeg. Onze kamer was bezet door drie jongens en ons, drie meiden. Eén jongen komt uit Polen en is op bezoek bij vrienden, de andere twee heb ik kort gesproken maar verder geen kennis mee gemaakt. Op het vieze matras boven mij na is het hostel verder erg netjes en schoon. De gang naar het hostel is wel creepy (de foto van de trap hierboven). Met mijn bloedsuiker ging het gelukkig weer een stuk beter.

De tweede dag stonden we rond half acht op en rond 9 uur gingen we weg. Eerste stop: St John the Baptist Cathedral. Helaas was deze kathedraal gesloten voor toeristen, dus gingen we verder naar de botanische tuin die ook gesloten bleek te zijn. De bekende Tumski brug konden we gelukkig wel over. Dit is een brug waaraan aan de zijkanten slotjes hangen, zoals voorheen in Parijs. Toen zijn we doorgelopen naar de panorama Raclawicka, hier stond een soort lange golfkar. Met de golfkar zijn we naar Centennial Hall gebracht. Hierbij zou een multimedia fontein zijn, een van de grootste van Europa. In de zomermaanden is hier ieder uur een show met lichteffecten, in de winter dus niet.. Sterker nog, de fontein stond zonder water. Jacqueline had gezien dat er ook een Japanse tuin moest zijn, ook deze was gesloten. Het was daar erg rustig, dus we besloten de tram te pakken naar een groot winkelcentrum om te shoppen.

We zijn opzoek gegaan naar kabouters (er staan er 300 in en rond Wroclaw), heerlijke thee en koffie gedronken met iets lekkers, lekker geshopt (veel winkels zijn écht stukken goedkoper, maar we konden door de handbagage weinig meenemen en dat was misschien maar goed ook), het marktplein bezocht, geshopt in een ander groot winkelcentrum en nog meer kabouters gezocht. Hieronder enkele foto's van de ±40 gevonden kabouters:

We hadden de halve stad afgelopen voor een geschikt restaurantje. Veel restaurants waren vol (op dinsdag), relatief "duur" of hadden geen lokale gerechten. Het werd opnieuw een Pools restaurant, genaamd: Chatka. Het viel mij op dat in Polen veel varken op de menukaart staat. Danja en ik wilden dit keer kip proberen, maar dat was op. Danja nam spareribs, Jacqueline vis en ik kalkoen, gelukkig was dat wel mogelijk. Onder salade wordt verstaan: geraspte rode bieten, geraspte wortels en een soort geraspte kool.. Apart maar best lekker. We hebben heerlijk gegeten voor zo'n 7 euro per persoon inclusief een glas bier of wijn.

Het was even een klus om alle geshopte spullen in de handbagagetas te stoppen, maar het was gelukt. De derde dag hebben wij rustig ontbeten in het hostel en half negen vertrokken we naar de bus om ons vliegtuig te halen. Om één uur landden we weer op Nederlandse bodem.

De srprs.me-trip was leuk en voor herhaling vatbaar, maar dan hopen we wel op een plek te komen waar meer te doen is in de tijd van de citytrip. We zijn hier namelijk weggegaan met een dubbel gevoel. Er zijn aardig wat leuke dingen te doen, maar alleen in de zomer, dat wisten we niet en we hebben dus niet alles uit de reis kunnen halen. Dit hebben wij bij terugkomst teruggekoppeld aan Srprs.me. Een tip voor andere verrassingsreizigers: laat je informeren op de plaats van bestemming in plaats van contact te maken met Wi-Fi en zelf een plan uitstippelt.

Tijdens de reis hebben wij niet alleen foto's gemaakt maar ook gefilmd. Klik hier voor de link van het YouTube-filmpje van de reis. De gehele reis ben ik natuurlijk wel bezig geweest met de diabetes, maar hiervan zie je in het filmpje niets. Wel is één moment in het filmpje dat ik aan mijzelf hoor dat ik een lage bloedsuiker heb.